WHEN WE WERE OLD

back

WHEN WE WERE OLD

 

Concept and Performer Chiara Frigo, Emmanuel Jouthe / Drammaturgy Advisor Guy Cools / Artistic Consultant and Rehearsal Director Christine Charles

Original Sound Laurent Maslé / Technical Director and Light Designer Philippe Dupeyroux / Costumes Madeleine St-Jacques / Video Xavier Curnillon

Photo Vanessa Forget / Production Manager di Produzione Laurence Fournier-Campeau / promotion Raphaelle Perreault

 

Supported by Conseil des Arts du Canada, CSC Bassano del Grappa (Vicenza), Zebra Cultural Zoo, Interzona (Verona), DanceWhyProject (Roma), Conseil des arts et lettres du Québec, Delegation Québec in Roma / Production Danse Carpe Diem (Montreal)

 

IT Prima di tutto c’è un incontro: quello tra la coreografa italiana Chiara Frigo e il coreografo del Québec Emmanuel Jouthe. Questa conoscenza, che si sedimenta all’interno di Triptyc, un progetto di ricerca coreografica sviluppato tra Italia e Canada (Montréal, Vancouver), sancisce la collaborazione tra i due artisti e la convergenza del loro universo creativo. In secondo luogo c’è un viaggio, un itinerario storico nel cuore di Vancouver: una foresta pluviale si trasforma in città, e una vecchia stazione di benzina, abbandonata, si riconverte in parco pubblico. When We Were Old ha sin dal principio un respiro internazionale, non solo per le sue dinamiche di produzione, ma per quella immagine che lo sostanzia e lo sostiene: due persone attraversano paesaggi costretti a cicliche dinamiche di decostruzione e ricostruzione. In che modo la materia primitiva ed organica dialoga con l’urbano? Quando il nuovo prende il posto del vecchio? Una scena si sporca di materiali metallici e lignei e dei corpi di Chiara Frigo ed Emmnanuel Jouthe, coinvolti in una danza al contempo morbida e algida. Sullo sfondo in ambienti di suono e luce si inseriscono echi di un passato culturale e naturale che, crollato o semplicemente seppellito sotto un lineolum bianco, è ora pronto a riaffiorare.

 

EN When We Were Old is the result of the encounter between Italian choreographer Chiara Frigo and Quebec choreographer Emmanuel Jouthe, which occurred during Triptych, a research project developed in Italy and Canada. When We Were Old draws its inspiration from an episode which was recalled during a walk in Vancouver's old town. It is about the destiny the ancient rain forest was bound to, having been transformed into a metropolis, and later into a gasoline station, which was subsequently abandoned and converted into a public park. When We Were Old has an international afflatus, not only for the dynamics of its production, but also for the image that underpins it: two people who walk through landscapes that have been bent to the logic and cycles of deconstruction and construction. How does the primal matter get into a dialogue with the urban fabric? The scene gets dirty in metal and wood, while the performers' bodies are engaged in a soft, frosty dance. In a landscape that is in a constant metamorphosis, layers are lifted to be replaced by the unpredictable order things will take. In the background, in the atmosphere created by sound and light, the echoes of a past emerging out of a white linoleum floor. The new replaces the old, in a relentless ritual where degenerating is necessary to start again on a new ground.